![Loading Events](https://pianoweek.com/wp-content/plugins/the-events-calendar/src/resources/images/tribe-loading.gif)
- This event has passed.
Aisa Ijiri in Recital
1st April 2019 | 7:00 pm
£3000![WHAT’S ON - 1ST APRIL 2019](https://pianoweek.com/wp-content/uploads/2019/02/WHAT’S-ON-1ST-APRIL-2019-1.jpg)
PERFORMER | |
![]() |
|
AISA IJIRI | |
![]()
|
Programme
Melanie Spanswick (1969- )
Aisa
Frenzy
Frédéric Chopin (1810-1849)
Nocturne in c minor Op. 48 No. 1
Ballade No. 4 in f minor Op. 52
Frédéric Chopin (1810-1849)/Franz Liszt (1811-1886)
Six Polish Songs S. 480
Moja pieszczotka/My darling (No. 5)
Franz Liszt (1811-1886)
Ballade No. 2 in b minor S. 171
Duration
This concert will last approximately 60 minutes, with no interval.
Japanese pianist Aisa Ijiri opens her recital with two works by British composer Melanie Spanswick. The swirling semiquvers of Frenzy moving in repetitive patterns up and down the piano keyboard eventually give place to an expressive and slightly sentimental mood of Aisa, written in 2018 and dedicated to tonight’s performer. This is followed by Chopin’s late C minor Nocturne with its solemn, mournful opening which gradually erupts into a flurry of cascading chords and double octaves underpinning the simple melody line. The composer takes this rhapsodic character yet further in Ballade No. 4 in F minor, which was finished only a year later (1842), by employing extended counterpoint throughout and successfully merging the sonata form with the variation form as means of developing the thematic material. A much simpler, but nonetheless exciting sound world is offered in Liszt’s transcription of one of Chopin’s best songs My Darling. Set to Adam Mickiewicz’s poem Moja Pieszczotka, the song tells a story of a man’s courtship with his beloved. Regarded as one of Liszt’s finest piano compositions, Ballade in B minor forms the climax of the recital, placing pianistic virtuosity with powerful broken octaves and scintillating scale work at the heart of its expressive vocabulary.
リサイタルについて
日本のピアニストの井尻愛紗が、イギリスの作曲家メラニー・スパンスウィックの2作品でリサイタルを開催する。繰り返し激しくピアノの鍵盤を上下させる楽曲『フレンジー』は、16分音符の情熱渦巻くような音色を奏で、やがて今夜の演奏者に捧げられ、2018年に書き上げられた『愛紗』によって、表情豊かでかすかに感傷的な音色へと移り変わる。続いてショパンが晩年に作曲した夜想曲ハ短調が披露され、厳粛で悲しげなオープニングに始まり、シンプルなメロディーラインを支えているカスケードコードとダブルオクターブが徐々に勢いを持ち始める。ショパンは、バラード第4番ヘ短調でこのラプソディックな特徴をさらに取り入れ、ソナタ形式と変奏曲形式をうまく組み合わせ、わずか1年でその楽曲を完成させた(1842年)。ショパンの中で最も優れた楽曲の1つである『私の愛しい人』は、フランツ・リストの編曲による非常にシンプルでありながらエキサイティングな音の世界をもって提供される。このアダム・ミツキェヴィチの詩であるMoja Pieszczotka(『私の愛しい人』)は、ある男性の最愛の女性に対する求愛の物語である。リストの最も優れたピアノ楽曲の1つと見なされている、バラード第2番ロ短調がリサイタルのクライマックスを形作り、その表現力豊かな語彙と共に、力強い分割オクターブときらめくようなスケールにピアニストの高度な技術が冴え渡る。